Nosu nepotvoř, ni svírej,
ošetřuj jej, ne kloboukem,
rukávem ani podolkem,
ale šátkem k té potřebě,
maje jej vždycky při sobě.Takto vypadaly v 16. století spisky o výchově dětí. Ale nebyla to tato doba, kdy se této problematice začali věnovat teoretici.
První evropské pojednání o výchově mládeže napsal Petrus Alphonsus již před rokem 1105. U nás se objevují první výchovné návody již ve 14. století v dílech Tomáše Štítného, Jana Husa (jeho pojednání
Dcerka) a Petra Chelčického.
Nicméně rozkvět této literatury přišel až v době renesanční. Za základní renesanční díla lze považovat knihu Baltasara Castiglione
"Libri del Cortigiano" a dílo Stefana Guazza
"La civil conversatione". Velké publicity došlo též dílo Erasma Rotterdamského "
Civilitas morum". Známá je i latinská příručka, kterou zpracoval v Německu Fridericus Dedekindus, a která byla přeložena snad do všech evropských jazyků. U nás vyšla již v 16. století pod názvem
"Doktora nezdvořilého Grobiána práva nepravá, v nichžto pod žertem opravdově mnohé nynější nemravy směšně představuje". Principem knihy bylo naučit správným mravům tím, že ironicky předepíšeme nezpůsoby, a to značně obhroublou formou. Odtud přišel do češtiny výraz
krobián a vzhledem k tomu, že děti jsou vlastně pořád stejné, musely tehdejší děti tuto knihu milovat...
Tato literatura byla posléze ve velké šíři rozvinuta v Jednotě Bratrské, která kladla velký důraz na sepětí života rodinného a církevního, přitom však přejímala nejnovější poznatky ve společenských vědách. Již zde, v 16. století, se hovoří nejen o právech rodičů vůči dětem, ale již i o právech dětí vůči rodičům a vychovatelům. Jen je škoda, že ruku v ruce s protestantskou přísností docházelo k jistému omezování přirozené rodičovské lásky. Už v roce 1535 vydal kazatel Jan Augusta
"Kázání o stavu manželském", kde jsou již uváděny zcela moderní zásady výchovy dětí, jako včasné a mírné jídlo, časná a pravidelná hodina spánku, stálé zaměstnávání dospělejších dětí, učení zábavným a lehkým způsobem, potřeba procházek a her. Ozývá se zde již známá Komenského zásada "Škola hrou". Bití dětí považuje Augusta za pochybný (sic!) výchovný prostředek. Dalo by se říci, že dítě bylo vedeno k tomu, aby se stalo zdravě sebevědomou osobností, hlavně však s upřímným pojetím osobní víry a vlastním uvažováním o věcech duchovních.
Tento slibný vývoj byl přerušen obdobím protireformace, kdy tyto moderní zásady ustoupily před katolickým drilem, bezduchou poslušností a vírou v manipulativní pověry.
Dílo, které jsem měl možnost podrobně studovat, se skládá ze tří samostatných, avšak již tehdy společně vydávaných děl. (Souborně vydal Kalich, 1940, pod názvem Mravy ctnostné, mládeži potřebné.)
1. Mravové, aneb naučení potřebná, jak dítky hned z mládí mravy a obyčeje znáti, jim zvykati a vyučovati se mají, rytmy českými sepsaná od Jiřího Strejce Zábřežského, 1600.Zde jsou popsány zásady slušného chování dětí a to v přirozeném běhu dne: ranní konání, konání vlastního těla, oblékání, chování ve škole, u stolu, při interakci s ostatními, při hrách a při ukončení dne.
Zde se klade důraz na pracovitost, poslušnost, čistotu a slušné chování. Moderními prvky zde je důraz být k výše postaveným zdvořilý, avšak ne podlézavý, a celá kapitola je věnována tomu, že děti si MAJÍ hrát, že to je pro dítě prospěšné, a které ty prospěšné hry jsou. Bylo zde varováno před hraním o peníze (doporučovaly se místo toho slušné fanty) a před přílišnou soutěživostí. Spánek měl už tehdy trvat osm hodin, a i tehdejší autoři si všimli, že lidé, kteří jedí prostou stravu, bývají zdravější, než ti, kteří jedí nákladné lahůdky.
Dále je zde vyloženo všech deset přikázání, kde je v přikázání sedmém (nezcizoložíš) zajímavá zmínka o čtení
"knih frejiřských" tzn. literární pornografie. Poznámka: Výběr z ruské erotické prózy ze 16. století vyšel i u nás pod názvem Frejíři a prostopášnice (Lidové Nakladatelství, 1988). Zajímavá je i zmínka o sodomii, z čehož usuzuji, že byla v té době jistým způsobem rozšířená.
Neodpustím si uvést velice nadčasový citát (z výkladu přikázání osmého - nepokradeš):
... že vuobec zloděje malé
tresce svět popravou stále,
takže v železném řetězi,
mnohý z nich potupně vězí,
an veliké zloděje trpí,
těm se i čest děje:
přední místa a ouřady
ti mívají téměř všady,
ti zlaté řetězy nosí,
každý se jich báti musí.2. Přídavek mravů pro šlechetné panny a děvečky, kteréž někdy vzáctné paměti Adam Starší Šturm z Hranic dcerkám svým byl sepsal i vydal, 1600.Už ten samotný počin, kdy otec napsal pojednání pro své dcery, svědčí o proměně rodinných vztahů ve společnosti.
Jaká tedy měla být vzorná dívka té doby? Zbožná, tichá, čistotná, pokorná, šetrná, netoulavá. Neměla se zbytečně vykecávat s chlapci, byvše někam pozvána měla se chovat skromně, u stolu se neklátit, nevrtět, nechovat se hamižně při jídle,
(co skrojíš, to třmi prsty beř, pomalu nelakotně jez). Nemá dbát na zbytečné a drahé módní doplňky, jakožto i na vyzývavé šaty. Není zde žádná zmínka o čemkoli sexuálním.
"...když na loži hráš si s dírkou svou, čiň toho s ručkou obmytou..." - ne, to tam opravdu není!

Spisek naopak obsahuje i vhodné modlitby a duchovní písně.
3. Mravy ctnostné, mládeži potřebné, autor Matouš Konečný, 1625-1626.Opět přehlídka toho, jak se chovat doma, venku, ve škole i při jídle.
Ve všech třech dílech je obecně věnováno hodně prostoru chování u stolu.