Kritika čítankové básně Maminka

Odkazy na mediální zprávy s pedofilní tématikou (s uvedením zdroje v závorce), klíčové citace, komentáře a diskuse na dané téma, otevřené dopisy redaktorům, komunikace s širokou veřejností.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 2887
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1716 x
Oceněn: 5874 x

Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Plyšáček » 17.1.2017 10:05:38

Z holek mají být maminky, stojí v čítance.
Jste genderové džihádistky, vzkázal kritičkám básník (aktualne.cz)



Báseň Jiřího Žáčka Maminka se objevuje v několika čítankách pro žáky prvního stupně základní školy. Z jejího textu vyplývá, že hlavním posláním žen je starat se o děti. Ministerstvo sice uznává, že báseň "není zcela genderově neutrální", ale podle něj záleží hlavně na výkladu učitele, který by to měl žákům ozřejmit. Říkanka, která v tomto týdnu způsobila na sociálních sítí poprask, je přitom mezi odborníky na gender známá jako příklad, jakým způsobem se v Česku budují genderové stereotypy.

Hned v několika čítankách pro žáky 1. stupně základní školy se objevuje báseň Jiřího Žáčka Maminka. Někteří kritici ji označují za genderově nevyváženou. "K čemu jsou holky na světě? Aby z nich byly maminky, aby se pěkně usmály na toho, kdo je malinký. Aby nás měl kdo pohladit a povědět nám pohádku. Proto jsou tady maminky, aby náš svět byl v pořádku," stojí v básni Jiřího Žáčka.
Na sociální síti na ni v pondělí upozornil režisér Vít Klusák, jehož příspěvek sdílely desítky lidí. Řada z nich byla textem básně pohoršena. Na první pohled je totiž zřejmé, že pracuje s genderovými stereotypy. Ženy automaticky staví do role, kdy jejich hlavním posláním je postarat se o děti.

Sám autor však kritiku odmítá. Od vydavatelky dostal za úkol napsat takovou báseň o maminkách, aby se malým čtenářům líbila. "Na to, jaké mají být maminky a jak se mají jevit prvňáčkům, mohou být názory různé. Podle nahlédnutí do diskuse vidím, že mnoha diskutérům ta básnička připadá dobrá nebo přijatelná, ale chápu, že lidé kontroverzního ducha to vidí jinak. V tom případě ať nešermují genderovými stereotypy a zkusí sami napsat svou verzi – když se jim povede, rád jim napíšu jedničku s hvězdičkou," řekl Aktuálně.cz Jiří Žáček.

Autor řady knih pro děti rozhodně odmítá, že by měl být označován za někoho, kdo pomáhá ve společnosti budovat genderové stereotypy. "Kdyby znali z mé tvorby ještě něco dalšího, věděli by, že nejsem žádný macho; dokonce se považuji za feministu, jen jiného druhu než ty genderové džihádistky. Rozhodně odmítám degradaci žen na domácí puťky, kuchařky a uklízečky. Imponují mi sebevědomé a chytré ženy a nevadí mi ani, když si k seberealizaci vyberou profesi považovanou spíše za mužskou," řekl Žáček. Své tvrzení dokládá jinou svou básní, ve které píše, že "svět, kde z malých princezen vyrostou jenom samé služtičky, je zralý do šrotu".

Kritizovaná báseň Maminka je ale už dlouhou dobu velmi dobře známá právě mezi odborníky na gender. "Už byla několikrát použita v publikacích, které se zabývají genderově senzitivním vzděláváním. Byla v nich použita právě jako příklad, jakým způsobem se genderové stereotypy budují," říká Petra Havlíková z hnutí Nesehnutí, kde je koordinátorkou programu Ženská práva jsou taky práva.
"Nerada bych, aby to vyznívalo jako kritika básně Jiřího Žáčka, ale je to poukázání na to, že nějakým způsobem v realitě reprodukujeme genderové stereotypy. A tohle je jeden ze způsobů. Měli bychom se nad tím kriticky zamyslet, jestli je to to, co chceme," dodává Havlíková.

Záleží na výkladu i kontextu
Ministerstvo školství jednotlivé texty čítanek analyzuje a snaží se vyhýbat i těm ukázkám, které jsou genderově nevhodné. Ve vyjádření pro Aktuálně.cz přiznává, že text není zcela neutrální, nicméně proti jeho zařazování do čítanek není. "Text sám o sobě není zcela genderově neutrální, při výuce ale záleží hlavně na výkladu a na tom, v jakém kontextu je uveřejněn a jaký je záměr autora. Při výkladu by tak měl učitel žákům vysvětlit záměr autora a další souvislosti, kromě jiného také souvislost s genderovou korektností," napsalo ministerstvo školství.

Na potřebu vyhýbat se genderovým stereotypům ministerstvo učitele pravidelně a opakovaně upozorňuje při jejich vzdělávání. Nabádá je, aby se jim vyhýbali jak ve vlastní řeči, tak i v chování vůči žákům a žákyním.
Ani Petra Havlíková zařazení básně Jiřího Žačka do čítanek jednoznačně neodsuzuje. "Pokud by čítanka byla nějakým způsobem pestrá a jiná báseň ukazovala příklad ne třeba úplně opačný, ale ukazovala realitu z jiného úhlu pohledu, tak by tam pravděpodobně mohla být. Ale obecně bych tam raději viděla nějakou jinou. Většinou to nestojí samo o sobě. Je to příklad reality a ta realita je dotvářena dalšími věcmi a ty vypadají podobně. Kdyby ty věci vypadaly různorodě, tak to je jiná situace. Je to hodně kontextuální věc," uznává odbornice.
Podle Havlíkové ale převažují příklady toho, ve kterých je matka usazena do genderového stereotypu. "Samozřejmě existují příklady toho, že to je i jinak, že máma nemele maso, ale opravuje třeba auto. Nicméně je to neuvěřitelně minoritní," dodává.


Obrázek
Uživatelský avatar
Asce
Administrátor
Příspěvky: 702
Registrován: 16.12.2015 18:13:48
Pohlaví: muž
Povolání: IT služby
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 4
... až do věku: 13
Děkoval: 2286 x
Oceněn: 2149 x

Re: Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Asce » 17.1.2017 12:11:23

No, tak čím začít? Tím, že jejich starosti na moji hlavu? Jenže oni tito vykrádači státních peněz skutečně mají moc ovlivňovat životy našich dětí, a tak nad tím jen tak mávnout rukou nejde...

"Odbornice" píše:Kritizovaná báseň Maminka je ale už dlouhou dobu velmi dobře známá právě mezi odborníky na gender.
Podle Havlíkové ale převažují příklady toho, ve kterých je matka usazena do genderového stereotypu. "Samozřejmě existují příklady toho, že to je i jinak, že máma nemele maso, ale opravuje třeba auto. Nicméně je to neuvěřitelně minoritní," dodává.

Miluji odborníky. Tedy podle mne spíš "odborníky". Obzvlášť miluji "odborníky" na nesmysly za státní peníze...

Možná by si "odbornice" místo plácání nesmyslů mohla nabalit nějakého chlapa a pořádně si ... ulevit. Přitom by totiž nepochybně přišla na to, že onen její protějšek v jistých, ovšem z hlediska života dosti zásadních místech, vypadá jinak než ona. A kdyby se dokonce nad tím zamyslela, pochopila by, že to není něco jako to, že někdo má třeba pihu a jiný ne. To, že člověk existuje ve dvou pohlavích, je totiž dost zásadní věc. Lidská samička a lidský samec se odlišují v mnoha ohledech - fyzických i psychických. Ovšem nebyla by to příroda, aby nedokázala tu a tam kartami trochu zamíchat, takže níže uvedené silně zjednodušující základní rysy platí jen "obvykle":

Žena:
fyzicky slabší, s předpokladem pevnějšího zdraví, trpělivější, obezřetnější, více citově vázaná k dětem, lidského protivníka likviduje jeho pomalým, ale dlouhodobým traumatizováním, ...

Muž:
fyzicky silnější, více bolestínský, spíše útočnější, děti jej moc nezajímají, lidského protivníka prostě a jednoduše zmlátí, ...

Protože ještě donedávna i v naší kultuře platilo to, že zajištění obživy bylo spojeno s velkou fyzickou námahou, je logické, že toto vykonávali převážně muži. Naopak, citověji založené ženy nalézaly sebeuplatnění v zajištění chodu domácnosti a péči o děti. Oba okruhy činností jsou základní a ani jeden není nadřazen tomu druhému (nerozebírám zde případné extrémní situace, ale běžný život).

V současné době je tomu, alespoň v naší společnosti, ale jinak. Nejen, že je mnoho druhů práce, které nejsou o fyzické námaze, ale ani většina těch fyzicky zaměřených, už z hlediska absolutního výkonu, nesnese srovnání například s tím, jak to bylo třeba ve středověku. Proto je logické, že ženy, ale pochopitelně i muži, mohou vybírat z mnohem pestřejší palety zaměstnání. A to je prosím to celé...

Za mého dětství nejen ve slabikáři (ale i reálně) opravdu moje matka mlela maso. Nepamatuji se na žádnou automechaničku. Nyní už se v domácnosti běžně maso nemele, kupuje se již připravené našimi hodnými supermarkety, takže si děcka, ale ani paní "odbornice" s tím, zda mele matka či otec, již hlavu lámat nemusí. Ovšem stále neznám žádnou automechaničku - a to přesto, že je na příslušné školy rádi berou. Abych byl přesný - nedávno byl v televizi pořad o dvou učenkách, které se na toto povolání připravovaly. Taková výjimka, že o tom byl celý pořad. Hm, asi by děvčata, která se houfně cpou na obory jako kuchařka, číšnice, kadeřnice, a to přesto, že jsou lanařena i na ty techničtěji zaměřené, měla naběhnout k paní odbornici na kobereček. Nevím - teď mluvím za odbornici - takhle opravdu, ale opravdu tu vyváženou společnost nevybudujeme.

Můj názor je jasný - v rámci zákonných mantinelů, ať si každý dělá, co uzná za vhodné. Jestli chce být dívka automechaničkou, nechť je. Přeci jí v tom nic nebrání. Jestli se muž chce starat o děcko doma, k tomu vařit a prát, protože jej to baví a navíc jeho žena slušně vydělává, tak proč ne. Je to jejich volba. Ale proč by se měla nějak vyzdvihovat? A proč by se ty volby, které jsou danému pohlaví obecně bližší, naopak měly považovat za genderově nevyvážené? Proč by v básni pro prvňáčky měla figurovat maminka automechanička, když téměř jistě nikdy žádnou takovou neuvidí? A proč je špatně vyzdvihovat takovou maminku, která se řádně stará o domácnost? Není to náhodou proto, že jistá část společnosti to takto nedělá? Že by se tou vzornou domácností nějak dívky odrazovaly od toho, aby šly třeba později na technické obory? Ale jděte - to, že o technické obory není potřebný zájem, je dáno jejich převážně mizernou, nemotivující výukou na školách (čest výjimkám).

Místopřísežně zde prohlašuji, že za toto své pojednání nebudu čerpat dotace z fondů EU, ba ani z Norských fondů, a už vůbec ne ze státního rozpočtu...
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 2887
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1716 x
Oceněn: 5874 x

Re: Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Plyšáček » 17.1.2017 19:53:44

Asce, v mnohém s tebou zcela souhlasím. Žena ať je pokud možno ženou, muž pokud možno mužem. A děti ať se pokud možno setkávají již od kolébky s přirozenými modely zdravé rodiny a s nedeviantními dospělými. Mnohé genderově vyvážené a zároveň psychicky silně nevyvážené "průkopnice cesty do pekel" mohou být jednou z příčin zkázy lidstva.

Jen nevím, o jaké konkrétní odbornici tak urážlivě píšeš? V citaci píšeš, že cituješ "odbornici", v citovaném textu je zmíněna (předpokládám, že tedy jiná "odbornice") Havlíková. Jinak autorem článku je Radek Dragoun a jeho text mi přijde neutrální, pouze informující o jakémsi sporu mezi moudrými a vyšinutými...

Asce píše:A proč je špatně vyzdvihovat takovou maminku, která se řádně stará o domácnost?
Nádherně vyjádřeno. Děkuji! Takovéto věty, i básně podporující toto poznání, by měla mladá děvčata slyšet několikrát denně. Místo hlasité hudby, vtíravých reklam a silně pokleslých seriálů...

Slovo gender bych zařadil mezi sprostá slova.
Uživatelský avatar
Gabriel Svoboda
Uživatel
Příspěvky: 103
Registrován: 2.1.2016 18:41:28
Pohlaví: muž
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 4
... až do věku: 12
Děkoval: 410 x
Oceněn: 192 x

Re: Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Gabriel Svoboda » 20.1.2017 17:15:06

Já na této básni nespatřuji nic genderově nevyváženého. Protože z názorů Jiřího Žáčka podle mě celkem jasně vyplývá, že ji napsal o ženách jen proto, že tak zněla objednávka. Kdyby dostal objednávku na báseň o mužích, napsal by: "K čemu jsou na světě kluci? Aby byli dobrými otci." Nebo něco podobného. Takže genderově je to zcela vyvážené. Takže mi báseň nepřijde nevhodná z důvodu genderu, ale přijde mi nevhodná z jiného důvodu - že zneužívá nevědomosti malých dětí k tomu, aby jim do budoucna nalinkovala životní dráhu a nedala jim na výběr nic jiného, než se v budoucnu stát rodiči. Já si dobře pamatuji, že jsem si jako malý kluk myslel, že oženit se a mít děti je povinné, a upřímně jsem se toho děsil. Tato báseň by mě v tomto omylu jen utvrdila.
Uživatelský avatar
Asce
Administrátor
Příspěvky: 702
Registrován: 16.12.2015 18:13:48
Pohlaví: muž
Povolání: IT služby
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 4
... až do věku: 13
Děkoval: 2286 x
Oceněn: 2149 x

Re: Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Asce » 21.1.2017 0:32:56

Gabriel Svoboda píše:Takže mi báseň nepřijde nevhodná z důvodu genderu, ale přijde mi nevhodná z jiného důvodu - že zneužívá nevědomosti malých dětí k tomu, aby jim do budoucna nalinkovala životní dráhu a nedala jim na výběr nic jiného, než se v budoucnu stát rodiči. Já si dobře pamatuji, že jsem si jako malý kluk myslel, že oženit se a mít děti je povinné, a upřímně jsem se toho děsil. Tato báseň by mě v tomto omylu jen utvrdila.

Gabrieli, Gabrieli...

Ty víš, že si tě vážím pro takovou klidnou a rozumnou, přímo bych řekl nekonfrontační povahu. Tedy pokud se nevyjadřuješ k tomu, jak by se mělo zacházet s dětmi - to mi pak doslova vstávají vlasy na hlavě hrůzou...

První třída je pro děcka náročná. Platí to i v současné době, kdy je přeci jen výuka v nejnižších ročnících základní školy o něco pestřejší, než třeba za mne. Zejména psaní a čtení je pro dětskou mysl nesmírně obtížné a přitom na jeho dokonalém zvládnutí záleží do značné míry úspěch v dalším studiu a potažmo posléze i paleta budoucích možných povolání.

Jednak vzhledem k věku a také právě s přihlédnutím k tomu, jak je již mysl prvňáčků namáhána, setkávají se v úlohách na čtení, a později i psaní, s těmi nejzákladnějšími a jim známými situacemi. A takovou základní situací je, že maminka, vzhledem k tomu, že jako žena k tomu má lepší předpoklady, se o ono děcko stará více než otec. Aby toto bylo možné, otec je nucen zase více se věnovat vydělávání peněz. Toto je základní situace. V dnešní době nikoliv nutně jediná, přesto převažující, a děti ji znají. Nic ale nebrání tomu, aby se třeba Mařenka přihlásila: "Paní učitelko, ale u nás doma to máme jinak..."

Nezapomeňme, že jsou také rodiny, kde se o děcko ponejvíce stará babička. A v případě Terky ze Střípků podstatnou část jejího dětství dokonce výhradně babička. V mé rodině se o děti staral Asce, tedy já. Jak by pak taková báseň měla podle Gabriela vypadat? Třeba jeden verš o mamince, druhý o babičce, pak o tatínkovi... V dalším verši by se muselo konstatovat, že děti se vlastně vůbec nemají rodit, protože Gabriela to děsí. Nu, takže vlastně, kdyby nebyly děti, tak bychom nemuseli ani řešit genderovou vyváženost toho, kdo se o ně stará... Hm, a je to... Jo, je to... pěkná blbost.

Svoboda nespočívá v tom, že nebudu říkat to, co se mi sice jeví jako správné, ale někdo jiný by to mohl cítit jinak. Svoboda spočívá v tom, že ten jinačí si může beztrestně zvolit svou cestu, která je odlišná od zažitých standardů. Ale je to jeho volba - a ne, že se kvůli němu musí celá společnost přeonačit.

Takže malým dětem se podává základní obraz společnosti. Postupně, jak vyspívají, vidí stále komplikovanější obraz společnosti, různé souvislosti, začínají hlouběji vnímat, že lidé mají různá povolání - přesněji řečeno, přikládají tomu již vyšší význam. To spolu s mnoha dalšími okolnostmi, mezi které patří i to, že třeba některý učitel je pro svůj obor zapálen a umí dále zapálit, nakonec vyúsťuje v to, jaké povolání si děcko zvolí. A to, stát se profesionální matkou, tedy žít z dávek, si programově volí jen jistá část našich spoluobčanů - že by takové básně, jaké má na mysli Gabriel, působily zrovna na tyto osoby? Nu, možná bych se přeci jen měl přiklonit ke Gabrielovi a dožadovat se toho, aby, místo básně oslavující matku, byla ve slabikáři báseň opěvující Riemannův integrál. Konec konců jeho základní myšlenku znali již staří Řekové a matematika je podstatou přírodních věd, které stojí za rozvojem moderní civilizace...

Gabrieli, prosím, nechtěj, aby společnost zcela rezignovala na své hodnoty, a to jen proto, aby tolik nevyčnívaly tvoje různé nedostatečnosti. Buď vděčný za to, že žiješ v této, byť značně nedokonalé civilizaci, protože v jiné bys nemusel obstát vůbec.
Uživatelský avatar
Snilko
VIP člen
Příspěvky: 219
Registrován: 23.12.2016 21:52:09
Pohlaví: muž
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 2
... až do věku: 13
Děkoval: 1663 x
Oceněn: 381 x

Re: Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Snilko » 21.1.2017 10:04:48

Ja v tom naozaj nevidím nič pohoršujúce. Matka je tu od prírody na to, aby sa starala o deti. Dieťa chce radšej teplú a mäkkú matku, ako tvrdú a studenú fľašu. Ešte som nevidel takú vec, aby matka pracovala v bani a otecko sa staral doma o dieťa.
Skôr ma pohoršuje, že spoločnosť chce takto stierať prirodzené rozdiely. +dumani+

Toľko môj názor.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 2887
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1716 x
Oceněn: 5874 x

Přirozená versus pošahaná výchova

Příspěvekod Plyšáček » 21.1.2017 11:03:34

Malé děti by měly poznávat svět kolem sebe a přirozenou cestou se seznamovat se zákonitostmi života lidské rodiny. Básničky, pohádky, písničky a zejména každodenní život ve zdravé rodině a přímé prožívání mezilidských vztahů je učí, jak žít v harmonii s ostatními i s Matkou Přírodou. Hodnoty jako svoboda, právo na sebeurčení a možnost sebepoznávání jsou zcela stěžejními atributy celého procesu. Ve výchově i školském vzdělávání by se mělo myslet na nedogmatičnost, kreativní myšlení a svobodu volby.

Pro šťastný život na Zemi je však velice potřebné i hlubší porozumění rodinným rolím, společenským zvyklostem a zákonitostem. Jak lidská bytost vyspívá, může z vlastní vůle a na vlastní zodpovědnost experimentovat a zkoušet zažité konvence překračovat, ale v prvních letech svého života má právo na kvalitní a vyváženou výuku, ve které se dozví, jak to bylo a jak to fungovalo dodnes. Pokud má někdo pocit, že to tak dnes již fungovat nemůže či že jemu osobně to nevyhovuje, je to jeho úsudek a sebeurčení. Dítě se má dozvídat prostřednictvím nejrůznějších cest, co je obvyklé a fungující, a zároveň má být vedeno ke kritickému myšlení a moudrému uvažování.

Je nesmírně důležité, aby děti pochopily, že jednou vyrostou a budou dospělými. Holčičky maminkami či "jako maminky" a chlapečci tatínky či "jako tatínkové". Ačkoliv v první třídě to i ti primitivnější celkem chápou, proč jim to kultivovaně nepřipomenout v krásné básni. Že již od přírody je základní a výsostnou úlohou ženy darovat nový život a láskyplně pečovat o své nejmenší. "Proto jsou tady maminky, aby náš svět byl v pořádku."

V současnosti je lidstvo velice deviované a v mnohém morálně pokleslé. Zářnou ukázkou je televizní tvorba. Feministkám a bojovnicím za gender vyváženost vadí básnička od Žáčka. Poukazují také na vtíravé až nechutné reklamy s podprahovými sexuálními narážkami či přímo deviantními pojetími lidské sexuality? Jak je možné, že za některé filmy a seriály, které doslova tupí lidské duše a ve kterých jsou "pozitivními" hrdiny grázlové a sexuální primitivové, již dávno někdo nezařval? Konzument je již natolik duševně oslaben a morálně impotentní, že ani nevidí, čím se dál a dál dávkuje a jaké nepravdy saje z nejrůznějších zdrojů do svého podvědomí. Takovou drobnou otrávenou pilulkou je i zmiňovaný článek - resp. ochota vůbec diskutovat o oprávněnosti těch gender-aktivistek.

Duševně choří a degenerovaní, mimo jiné i "tunami" hormonů z antikoncepčních preparátů, by neměli určovat nové normy - jejich jednání je mnohdy motivováno jen tím, že se nedokáží přijmout. A tak budou hlasitě křičet po změně vysvětlování toho, co je a co není normální a přirozené, místo aby si přiznali svoji deviaci (podobně jako vyzrálí pedofilové), s láskou objali a přijali sebe sama, aniž by zasahovali do základních hodnot a svobod druhých. Když není schopna nebo nechce být matkou, ať tuto nádhernou a vrozenou potřebu nebere jiným. Zmínka o tom, že každá nemusí a ani nemůže být maminkou, je v pořádku. Ale jakékoliv další znepokojení nad tím, že "z holek mají být maminky", si koleduje o ledacos.
Uživatelský avatar
Snilko
VIP člen
Příspěvky: 219
Registrován: 23.12.2016 21:52:09
Pohlaví: muž
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 2
... až do věku: 13
Děkoval: 1663 x
Oceněn: 381 x

Slovo mama

Příspěvekod Snilko » 23.1.2017 9:37:32

V jedných regionálnych novinách (Bratislavsko, Košicko...) som našiel tento článok. Myslím, že sa hodí k tejto téme.

Slovo mama bolo dlho najpoužívanejším slovom na svete. Dnes je to vraj výraz O.K. Zaujímavé. Prvenstvo materstva sa vytráca nielen z bežného hovorového slovníka, ale aj z úradných dokumentov. Už nieje materská dovolenka, ale rodičovská (aby muži neboli diskriminovaní), dokumenty o žene, rodine, či výchove spomínajú len rodičovstvo, aj v školských prihláškach a kurikulách sa nečakane objavujú namiesto kolónok otec a matka - rodič 1, rodič 2. Argumenty sa zdajú moderné a logické.

Ak je jedna matka biologická, druhá adoptívna, tretia sociálna, klasické materstvo, v ktorom sa spájalo všetko dokopy, stráca svoj lesk. Navyše máme rodovú rovnosť, ktorej cieľom je materstvo a otcovstvo zrovnoprávniť (spôsobom: matky do práce, otcovia do domácnosti). Nie som proti tomu , aby boli otcovia viac so svojimi deťmi, ale všetko má svoje hranice. Dojčiaca matka naháňajúca termíny odovzdania úloh je na najlepšej ceste prísť o mlieko. Ani muž čičíkajúci hladné novorodeniatko svojím falzetom v tej chvíli nenahradí dojčiacu matku. Zdá sa vám toto videnie stereotypné?

Žena a muž sú na materstvo a otcovstvo prispôsobení nielen biologicky, ale aj psychycky. Ak to chceme vedecky, tak evolúcia sa postarala o to, aby mozgové štruktúry reagovali na podmienky a podľa potreby zvýrazňovali osobitosti materstva a otcovstva. A spoločnosť ich svojou skúsenosťou potvrdzovala. Pochopiteľne, existuje množstvo zbytočných predsudkov o ženách a mužoch, ktoré je potrebné odbúravať. Napríklad o ženskej "slepačej inteligencii" či o mužskom "prihorenom jedle".

To však neznamená, že materstvo nieje výsadou mužskosti a ženskosti, ktorú si máme ctiť a pestovať. Máme zmiešavať mužské a ženské natoľko, že už nebudeme potrebovať jedni druhých? Ak nás prirodzene nebude zaujímať to druhé, čo nám chýba, stratí sa zo sveta náboj, iskra príťažlivosti, motivácia k láske a k úsiliu zjednocovať sa. Zostane len fádny individualizmus a materstvo či otcovstvo sa stane čisto rodičovskou povinnosťou voči deťom.
Mária Raučinová
Uživatelský avatar
Asce
Administrátor
Příspěvky: 702
Registrován: 16.12.2015 18:13:48
Pohlaví: muž
Povolání: IT služby
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 4
... až do věku: 13
Děkoval: 2286 x
Oceněn: 2149 x

Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Asce » 23.1.2017 11:06:01

K námi zde diskutované básni se vyjádřil i Václav Klaus ml. - špičkový pedagog (středoškolský profesor matematiky), autor mnoha odborných článků a učebnice Matematika pro trojkaře aneb Maturita v kapse, zakladatel Asociace aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Nebudu zapírat, že tohoto člověka velmi obdivuji - pokud hovoří, tak vždy dobře ví, o čem, a nebojí se zastávat tradiční hodnoty, byť je tím u mnoha tzv. "odborníků" značně nepopulární.

Článek jako by mi mluvil z duše. Jen já to neumím podat takto skvěle, jako tento můj kolega...


KOMENTÁŘ: K čemu jsou holky na světě? - Václav Klaus ml.

Rozsáhlý ohlas vzbudila básnička Jiřího Žáčka v čítance pro děti v základních školách. Aktivisté a pokrokoví umělci na případ upozorňují. Ministerstvo školství (a asi i vnitra) uznalo, že text není genderově neutrální. A já to dnes rozeberu matematicky. I když je to čeština.

Nejprve definice, tedy obsah básně. „K čemu jsou holky na světě?“

Aby z nich byly maminky,
aby se pěkně usmály
na toho, kdo je malinký.

Aby nás měl kdo pohladit
a povědět nám pohádku.
Proto jsou tady maminky,
aby náš svět byl v pořádku.

Jistě jste také rozhořčeni sprostotou a mírou mužského šovinismu, sexismu a machismu básně. Tohle musí číst naše děti, a dokonce i holčičky.

Ministerstvo uznalo, že básnička není genderově neutrální. Ale k básni. Špatné básně v čítance být nemají. Z hlediska matematické logiky, opakem špatného je dobré. Provedeme tedy negaci výroku. Vznikne báseň, která se jistě bude již na ministerstvu a v genderových nátlakových skupinách líbit.

K čemu jsou holky na světě?

Aby z nich nebyly maminky,
aby se pěkně mračily
na toho, kdo je malinký.
Aby nás nikdo nehladil
a neříkal nám pohádku.
Proto tu nejsou maminky,
aby náš svět byl v pořádku.

A já to nemyslím jako vtip. Politická korektnost, nové ideologie, neomarxismus – to není hra se slovy. Prostě jenom černochovi nemůžete říkat černoch a mrtvole třeba budete muset říkat „člověk s pozměněným metabolismem“. Ale jinak o nic nejde.

Všechno zlo na světě totiž, i všechno dobro na světě, pochází z idejí. Než Lenin se Stalinem či Hitler – povraždí desítky miliónů lidí – dávno předtím píší filozofové knihy. Jmenují se třeba Kapitál nebo Germánský kult a jeho odkaz nebo nějak podobně. Stovky a tisíce učitelů, novinářů, mecenášů, umělců tyto ideje organizovaně nebo neorganizovaně šíří. Na počátku je vždy slovo.

Podobně teď nás učí o skupinách definovaných na základě rasy či pohlaví, které ovládají a utlačují ostatní skupiny. Vyučují to na fakultách, převádějí do života. Nenávidí klasické rodiny, pošklebují se mateřství. Jejich oponenti nejsou pomýlenci, s nimiž je třeba diskutovat, ale sexisti či …fobové, které je třeba onálepkovat, umlčet, odsoudit a zavrhnout.

Jde ve své podstatě o totalitní ideologii. Diktaturu dobra.

Původní marxisté věřili, že výchovou lze z lidské povahy vymýtit osobní zájmy, a lidé budou stejně usilovně pracovat pro obecné blaho jako pro svoje vlastní. Dnešní neomarxisté a multi-kulti aktivisté nemají své cíle v ekonomické sféře jedince, ale v jeho sféře sociální a kulturní. Lidé se mají třeba vzdát svého kmenového cítění a dávat přednost „cizímu“ před důvěrně známým. Přirozená touha po zachování rodu má být potlačena.

Původní marxismus zkolaboval. Nedokázal změnit lidskou povahu. Teď to tihle hoši (a děvčata) zkoušejí zase. A zatím se jim daří (aspoň na MŠMT).

Braňme normální svět!


Zkrátil a nepatrně upravil Asce. Celý text viz KOMENTÁŘ: K čemu jsou holky na světě? - Václav Klaus ml.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 2887
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1716 x
Oceněn: 5874 x

Parodie

Příspěvekod Plyšáček » 25.1.2017 18:56:56

Richard Kania :
"Proč jsou holky na světě?
Aby byl svět gendrově vyvážený,
aby to, co mají muži, mohly mít i ženy.
I další lidé, to se ví,
i takzvané třetí pohlaví.
Aby v našem státě, plném bonzu,
mohla princezna zachránit Honzu.
Aby všichni měli stejná práva,
aby muž nebyl debil a žena kráva."
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 2887
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1716 x
Oceněn: 5874 x

Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Plyšáček » 9.2.2017 17:35:34

Valachová pro Impuls: Diskuze o genderové vyváženosti básničky je přehnaná (idnes.cz)



Diskuze o genderové vyváženosti slabikářů je přehnaná a kritizovaná básnička Jiřího Žáčka se mi líbí, uvedla v pořadu Kauza dne Rádia Impuls ministryně školství Kateřina Valachová...

Valachová v pořadu hovořila o básničce Jiřího Žáčka s názvem Maminka, jejíž verš „K čemu jsou holky na světě? Aby z nich byly maminky...“ mnohé rozčílil. Básnička, kterou ve slabikáři čtou žáci druhé třídy, podle kritiků posiluje stereotypy o rolích žen a mužů ve společnosti. Podle ministryně je však diskuze o genderové vyváženosti přehnaná.
„Mně se ta básnička moc líbí a myslím si, že neříká nic jiného, než to, jak jsou důležité maminky, rodina... a nevidím v tom nic špatného,“ řekla ministryně s tím, že nehrozí, že by básnička ze slabikářů zmizela.

„Když jsem poprvé zaslechla, že někoho trápí genderová korektnost této básně, tak první myšlenka byla, že nemá nic na práci. Myslím si, že je spousta jiných věcí, které by nás měly trápit a v čem by maminky i tatínkové potřebovali pomoci. Myslím si, že to byla taková bouře ve sklenici vody,“ doplnila Valachová a ujistila, že ministerstvo školství není a nebude žádným cenzorem.
Uživatelský avatar
Gabriel Svoboda
Uživatel
Příspěvky: 103
Registrován: 2.1.2016 18:41:28
Pohlaví: muž
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 4
... až do věku: 12
Děkoval: 410 x
Oceněn: 192 x

Re: Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Gabriel Svoboda » 9.2.2017 18:24:16

Asce píše:K námi zde diskutované básni se vyjádřil i Václav Klaus ml. - špičkový pedagog (středoškolský profesor matematiky) ...
Václav Klaus ml. píše:...Provedeme tedy negaci výroku. Vznikne báseň, která se jistě bude již na ministerstvu a v genderových nátlakových skupinách líbit.

K čemu jsou holky na světě?
Aby z nich nebyly maminky,
aby se pěkně mračily
na toho, kdo je malinký.
...


Teda, aby středoškolský profesor matematiky toto veřejně vydával za negaci výroku, to je opravdu síla. Václav Klaus mladší zapomněl na elementární pravidlo, že při negaci se musí změnit kvantifikátor. Takže negací výroku "holky jsou na světě proto, aby z nich byly maminky" není "holky jsou na světě proto, aby z nich nebyly maminky". Negací výroku "holky jsou na světě proto, aby z nich byly maminky" je "existuje alespoň jedna holka, která na světě není proto, aby z ní byla maminka". A takto negovaný výrok je podle mě daleko pravdivější, než ten z původní básničky. Proto mi původní básnička vadí.
Uživatelský avatar
Asce
Administrátor
Příspěvky: 702
Registrován: 16.12.2015 18:13:48
Pohlaví: muž
Povolání: IT služby
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 4
... až do věku: 13
Děkoval: 2286 x
Oceněn: 2149 x

Re: Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Asce » 10.2.2017 10:48:06

Gabriel Svoboda píše:...aby středoškolský profesor matematiky toto veřejně vydával za negaci výroku, to je opravdu síla. Václav Klaus mladší zapomněl na elementární pravidlo, že při negaci se musí změnit kvantifikátor. Takže negací výroku "holky jsou na světě proto, aby z nich byly maminky" není "holky jsou na světě proto, aby z nich nebyly maminky". Negací výroku "holky jsou na světě proto, aby z nich byly maminky" je "existuje alespoň jedna holka, která na světě není proto, aby z ní byla maminka". A takto negovaný výrok je podle mě daleko pravdivější, než ten z původní básničky. Proto mi původní básnička vadí.

Ale no tak, Gabrieli...

Přece jde jednak o báseň, ale zejména o nadsázku. Aby každý čtenář pochopil stěžejní argument. Tvá poučka je samozřejmě pravdivá, o tom jistě není sporu - ale z mého pohledu jaksi nadbytečná.

Ve svém bouřlivém mládí jsem se přesvědčil, otravuje kde koho tím, aby provedl negaci výroku "Všechna okna jsou zavřena", že lidé nejen nejsou schopni přijít na správnou odpověď "Alespoň jedno okno je otevřeno", ale ač té odpovědi rozumí, vůbec ji nepovažují za opak věty původní, ale za jakýsi zcela jiný "příběh".

A právě o to jde u školní literatury a další výuky u nejmenších dětí: Zvolené případy musí být takové, které ony běžně znají ze svého okolí, kterým rozumí, protože prvoplánové je to, aby na nich trénovaly a rozvíjely mluvnické a další jevy. V okamžiku, kdy jim do toho, jak se píše to které písmenko, začneš plést hlavu umělými aktivistickými ideály, dostaneš je do stavu, že nebudou rozumět ani dění okolo sebe, ani nebudou umět pořádně to, co je cílem daného předmětu.

Tím nechci říci, že by se snad mělo zamlčovat, že Adélky maminka je manažerka v nadnárodním koncernu a na rodinu nemá čas. To vůbec ne. Ale o to v daném případu ani nešlo. Podstatou je to, že určitá skupina lidí (a obávám se velice moc, že ty k ní patříš), zpochybňuje to, že je dětem předkládáno takové dílo, které vychází z tradic naší společnosti. Jenže pokrok společnosti nespočívá v tom, že všechny tyto osvědčené metody, postupy, chování, ... zavrhneme, ale v tom, že kdokoliv má možnost najít si cestu, která mu vyhovuje lépe. Neboť jak správně říkáš, při negaci se mění kvantifikátor - tedy v našem případě z obecného na existenční. A existence jevu je již věcí individuální - tedy není logické, aby se jí podřizovali všichni - jak o tom sní aktivistky.
Uživatelský avatar
Gabriel Svoboda
Uživatel
Příspěvky: 103
Registrován: 2.1.2016 18:41:28
Pohlaví: muž
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 4
... až do věku: 12
Děkoval: 410 x
Oceněn: 192 x

Re: Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Gabriel Svoboda » 10.2.2017 17:06:10

Já bych právě chtěl, aby každý měl možnost najít si cestu, která mu vyhovuje lépe. A aby se tedy dětem nepředkládaly obecné pravdy (pokud nejsou skutečně univerzálně pravdivé), ale individuální cesty, z nichž si každý může zvolit tu svou. Když někdo chce dětem obecně vnutit, že z holek nemají být maminky, je to špatně, ale když někdo chce dětem obecně vnutit, že z holek mají být maminky, je to taky špatně. A že by to bylo v rozporu s tradicemi, to se mi taky nezdá. Už v Bibli se praví:

Někteří nežijí v manželství, protože jsou k tomu od narození nezpůsobilí;
jiní nežijí v manželství, protože je nezpůsobilými učinili lidé;

a někteří nežijí v manželství, protože se ho zřekli pro království nebeské.
Kdo to může pochopit, pochop.
(Matoušovo evangelium, 19. kapitola, 12. verš)
Uživatelský avatar
Asce
Administrátor
Příspěvky: 702
Registrován: 16.12.2015 18:13:48
Pohlaví: muž
Povolání: IT služby
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 4
... až do věku: 13
Děkoval: 2286 x
Oceněn: 2149 x

Re: Kritika čítankové básně Maminka

Příspěvekod Asce » 10.2.2017 17:42:28

Gabriel Svoboda píše:Já bych právě chtěl, aby každý měl možnost najít si cestu, která mu vyhovuje lépe. A aby se tedy dětem nepředkládaly obecné pravdy (pokud nejsou skutečně univerzálně pravdivé), ale individuální cesty, z nichž si každý může zvolit tu svou. Když někdo chce dětem obecně vnutit, že z holek nemají být maminky, je to špatně, ale když někdo chce dětem obecně vnutit, že z holek mají být maminky, je to taky špatně. A že by to bylo v rozporu s tradicemi, to se mi taky nezdá.

Ale, Gabrieli, pochop, že tady nejde o přesvědčování dívenek o tom, jestli z nich má být matka nebo nemá být matka, ale o to, aby nejmenším dětem jako procvičovací látka bylo předloženo to, co je normou. Aby tedy neřešily hned dvě věci naráz (rozpor s tím, co vidí okolo sebe a co je v učebnici) a současně tu úlohu, kvůli které tam ten text vlastně je (čtení, psaní, apod.). Takže nejde o nějaké vštěpování absolutních pravd, ale o popis reality. Biologicky je žena předurčena k tomu, aby se stala matkou, o miminko pečovala (otec nemá funkční mléčné žlázy, že) a všemožně jej ochraňovala. A otec aby spíše rodinu zajišťoval a ochraňoval jako celek. Nikdo netvrdí, že u menšího podílu jedinců, tedy mimo normu, to může mít někdo jinak. Jak dítko bude vyspívat a pobírat více a více informací, zvládat jejich porovnání, vyhodnocení, najde si třeba zrovna onu menšinovou cestu. Modernost má spočívat právě v tom, že ta cesta existuje a že dotyčného kvůli její volbě nebude nikdo diskriminovat. Ne v tom, že to klasické se zakáže a bude se vyzdvihovat to menšinové, často nevyzkoušené a navíc prakticky ani nemožné - protože to by totiž ve skutečnosti nemohla být báseň žádná, neb sotva lze vytvořit takovou o lidech, která by uměla pojmout všechny existující i jen myšlené variace.

Zpět na “REAKCE NA MÉDIA”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host