Předsudky vyvrátí romské či nevidomé panenky

Odkazy na mediální zprávy s pedofilní tématikou (s uvedením zdroje v závorce), klíčové citace, komentáře a diskuse na dané téma, otevřené dopisy redaktorům, komunikace s širokou veřejností.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3073
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1822 x
Oceněn: 6473 x

Předsudky vyvrátí romské či nevidomé panenky

Příspěvekod Plyšáček » 27.4.2017 6:34:42

Předsudky vyvrátí romské či nevidomé panenky. Používají je desítky kantorů (idnes.cz)



Některé z nich vyrůstají s dvěma tatínky, jiné mají tmavě hnědou pleť. Některé se pohybují na vozíčku, jiné mají nadváhu. Každá má nějaké znevýhodnění. Panenky Persona Dolls v Česku používá téměř šest desítek učitelů ve školkách a na prvních stupních základních škol. Metoda, při níž si děti s panenkami povídají, má podporovat kritické myšlení vůči rozličným předsudkům.

„Tohle je Tonda. Ale říká, že je nejraději, když se mu říká Tony, protože mu tak říká starší brácha. Takže vás prosí, abyste mu kdyžtak říkali Tony,“ představuje Alena Felcmanová z Člověka v tísni panenku, kterou chová na klíně. Látkový kluk má snědou kůži, černé vlasy a postupně se o něm dozvídáme, že je mu pět let, má dva bratrance, rád skáče z palandy a mluví česky a romsky. Svůj příběh nevypráví sám – učitelka k jeho ústům přikládá ucho a následně ostatním „tlumočí“, co panenka říká.

Felcmanová tak v rámci ukázkové hodiny v pražském Skautském institutu představuje metodu výuky Persona Dolls, která má učitelům pomoci mluvit s dětmi o tématech, jež se špatně vysvětlují. Především o rozličných předsudcích vůči dětem, které jsou v něčem označovány jako „jiné“.

„Každá panenka nese nějaký znak, který ve společnosti vede k diskriminaci. Cílem je dosáhnout toho, aby se děti uměly vcítit do příběhu někoho jiného. Proto panenka nejdřív sdílí svůj příběh a pak se ptá dětí, jak to mají ony – co zažily, co je baví, co je trápí. Předchází se tak diskriminaci a vyčleňování některých dětí z kolektivu,“ vysvětluje Felcmanová. Jde podle ní o to ukázat, že každý má svůj životní příběh, který by ostatní měli respektovat. Například, že rodiny jsou různé – pokud někdo žije „jen“ s maminkou nebo ve střídavé péči, neznamená to, že má horší rodinu než děti, které žijí s oběma rodiči. Cílem výuky s panenkami je naopak podporovat všechny děti v uvědomění si hodnoty sebe samých a svých blízkých.

Konkrétně to probíhá tak, že panenka přijde s nepříjemným a nefér zážitkem, který se jí přihodil. „U Tondy to mohou být poznámky spolucestujících v tramvaji na jeho rodinu, nebo že se na maminku divně dívají v krámě, chodí za ní a kontrolují, jestli nekrade. Setkat se mohl také s nadávkami. Děti potom vymýšlejí řešení a radí, jak se panenka může bránit,“ říká Felcmanová.

Metoda vznikla ve Spojených státech, v Česku ji pátým rokem vyučuje organizace Člověk v tísni v rámci projektu Varianty. Je určena dětem od tří do devíti let, což je věk, kdy přejímají první předsudky vůči lidem jiné barvy pleti či s nějakým typem handicapu. Metoda podporuje některé kompetence uvedené v rámcovém vzdělávacím programu pro MŠ i pro ZŠ.

Během devítidenního kurzu vyrábí učitel z polotovaru novou panenku a vymýšlí její příběh v závislosti na specifické situaci v dané třídě. Pokud je v kolektivu například neslyšící chlapec, může učitel zvolit panenku s jiným, ale zároveň v jistých ohledech podobným typem handicapu. Poté se kantoři učí s panenkou pracovat. Cena kurzu je šestnáct tisíc korun. Zájemcům je hrazen buď z různých projektů nebo má spoluúčast škola, kde učí.

Díky panence začala nová dívka komunikovat
Panenka pak s učitelem třídu navštěvuje přibližně jednou za měsíc, ale i častěji. „Mám s tím výborné zkušenosti,“ pochvaluje si učitelka MŠ Mozaika v Jihlavě Monika Nikodýmová, která s metodou Persona Dolls pracuje čtvrtým rokem.

„Děti se komunikací s panenkou učí reagovat na různé situace, prakticky si samy vymýšlejí návod, jak se zachovat. Pokud se v budoucnu setkají s nefér jednáním vůči jim samým nebo někomu jinému ve třídě, budou vědět, jak se zachovat,“ vysvětluje Nikodýmová, která aktuálně pracuje se dvěma panenkami: Adámek se pohybuje pomocí invalidního vozíku a Lucía pochází z Itálie.
Když si Nikodýmová před několika lety pořídila Lucíu, bylo v její školce právě několik dětí ukrajinské a vietnamské národnosti. V průběhu praxe nastoupila mezi děti holčička s velmi podobným příběhem jako Lucía. „Na základě identifikace s panenkou s námi začala mnohem víc komunikovat,“ říká Nikodýmová. Druhou panenku, Adámka na invalidním vozíku, si zase pořídila, protože školka, kde pracovala, byla bariérová. Nikodýmová tak chtěla dětem přiblížit, jaké překážky to lidem, kteří se pohybují na vozíku, přináší.

Některým rodičům se výuka s panenkou nelíbí
Podle Felcmanové reagují někteří rodiče na metodu negativně. Záleží pak na konkrétní škole, jak se s nimi domluví. „Je na pedagogovi, aby dokázal vysvětlit, jaké principy platí ve škole. Tyto témata v rámcovém vzdělávacím programu zkrátka jsou,“ podotýká.
K vyloženě vyhroceným situacím však podle ní zatím nedošlo. A rodičům panenky vadí jen výjimečně. Ze šedesáti učitelů, kteří s panenkou pracují, si stěžovali jen dva nebo tři.
Zmíněná jihlavská školka dává rodičům volbu, zda chtějí, aby se jejich dítě programu zúčastnilo. „Je to aktivita navíc, která doplňuje Školní vzdělávací program. Rodiče mají možnost rozhodnout o účasti dítěte na této formě vzdělávání,“ dodává Nikodýmová.


Obrázek
odkaz a zdroj: www.suitsupaasupesa.ee
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3073
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1822 x
Oceněn: 6473 x

Re: Předsudky vyvrátí romské či nevidomé panenky

Příspěvekod Plyšáček » 27.4.2017 12:05:38

To by chtělo také nějakého panáčka "Pedofilního strýčka". Aby i zde padly nějaké ty předsudky. Aby děti i jejich rodiče věděli, že to, že je člověk pedofil, automaticky neznamená, že bude zneužívat a znásilňovat dětičky.

Obrázek
odkaz a zdroj: seergreenpreschool.co.uk
Uživatelský avatar
Dreanor
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 2.1.2016 22:49:43
Pohlaví: muž
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 2
... až do věku: 8
Děkoval: 185 x
Oceněn: 151 x

Re: Předsudky vyvrátí romské či nevidomé panenky

Příspěvekod Dreanor » 4.5.2017 15:50:11

Některým rodičům se výuka s panenkou nelíbí
Určité obavy ze strany rodičů by zřejmě mohly být na místě, neboť kdo by chtěl, aby jeho dítě dostávalo zkreslené informace nebo aby na ně byl vyvíjen propagandistický nátlak. Mohlo by zde docházet k přenášení ideologických myšlenek pedagoga, které by skrze panenky mohl podsouvat dětem.
Příběhy jednotlivých panenek by mohly zkreslovat skutečný stav dané problematiky. Pokud by byla zaručena nestrannost a objektivita pedagoga a vše bylo prezentováno z mnoha úhlů, tak by to zřejmě problém nebyl, ale něco takového nejde zaručit.

Předsudky vůči romům
Děti vnímají dění kolem sebe a pokud ve třídě mají příslušníka tohoto etnika, který svým chováním negativně vybočuje, tak si názor utvoří. Samozřejmě, že bude zřejmě negativní, protože vědí, že podobně se chovají i další příslušníci tohoto etnika, které často potkávají.
Děti v sobě nemají zakořeněné předsudky - ony věci vnímají tak, jak je samy vidí. Podle toho si také vytváří názor a nějaká panenka je stejně nepřesvědčí - zejména pokud jsou denně svědky vybočujícího chování.

Ať jsou děti učeny, že mají ostatní soudit podle charakteru a nikoliv podle barvy, vyznání či z jakéhokoliv jiného hlediska, ale hlavně ať jim nejsou podsouvány polopravdy, nepřesné a manipulativní informace ohledně podobných problematik.

Zpět na “REAKCE NA MÉDIA”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti