Kurz Sexualita miminek

Odborné texty na téma Dětská sexualita. Populárně-naučné články z médií s odbornými komentáři k nim, výpisky z knih, vědecké studie a výzkum.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3004
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1803 x
Oceněn: 6378 x

Kurz Sexualita miminek

Příspěvekod Plyšáček » 22.9.2016 17:20:39

Komentáře k online-kurzu
SEXUALITA MIMINEK



Odkaz na kurz: SCE academy
Autor kurzu a videa: Julie Gaia Poupětová, 2016

ODBORNÉ TÉMATICKÉ VLÁKNO VĚNOVANÉ DETAILNÍMU ROZBORU A KOMENTÁŘŮM KE KURZU SEXUALITA MIMINEK
Účelem tohoto vlákna není ani propagace kurzu, ani jeho přísná kritika. Věnuje se našemu oboru, nemůžeme jej opomenout. Před několika týdny mne kamarádka s tímto kurzem seznámila, zde budeme postupně rozebírat 9 kapitol.

Určitě víte, že sexuální edukace na našich školách není nic moc. Ale víte také, že by se děti měly dovídat důležité informace od svých rodičů už v prvních měsících života? Rodiče ovšem často to podstatné předávají nevědomky, automaticky naučeným způsobem. Chcete vědět, co vše se děti učí, a mít možnost se pro zdravou budoucnost svých dětí rozhodnout jinak? Ovlivnil nebo dokonce zničil někdo váš vlastní sexuální život tak, že byste to u svých dětí nechtěli opakovat? Podívejte se na kurz a ujasníte si, které předsudky svým dětem ve výchově už předávat nebudete.

Nepředávejte dětem stará dogmata a neužitečné stereotypy! Učte své děti vnímat sexualitu pozitivně už od porodu. Zjistěte, co z prvních měsíců po porodu ovlivňuje sexualitu v dospělosti. Budujte s dětmi důvěru a otevřenou komunikaci. Dejte jim od začátku včas vědět, že s nimi budete vždy hovořit o všem, co je zajímá. Učte je, že všechny části jejich těla jsou stejně hodnotné a že jejich sexualita je v rodině přijímaná a respektovaná.



Ilustrační foto dodal Plyšáček: odkaz a zdroj: topsy.one


OBSAH KURZU:
LEKCE 1: Začíná to v porodnici
LEKCE 2: Co znamená „sexuální výchova“ miminek?
LEKCE 3: Genderové stereotypy
LEKCE 4: Wi-Fi komunikace matky a dítěte
LEKCE 5: Vzrušení a objevování genitálií
LEKCE 6: Erotické pocity rodičů
LEKCE 7: Jak moc jsou důležité doteky?
LEKCE 8: Genitální hygiena
LEKCE 9: Pojmenováváme genitálie
LEKCE 10: Závěr – rozloučení
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3004
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1803 x
Oceněn: 6378 x

Kurz Sexualita miminek - upoutávka na YouTube

Příspěvekod Plyšáček » 22.9.2016 17:24:24

phpBB [video]
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3004
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1803 x
Oceněn: 6378 x

LEKCE 1: Začíná to v porodnici

Příspěvekod Plyšáček » 6.10.2016 20:52:10

Vybrané citace z videa LEKCE 1: Začíná to v porodnici

...vítám vás v kurzu dětské sexuality, kde se budeme zabývat tím, jak ideálně začít děti učit sexuální výchově už od jejich narození.
...sexuální výchova dětí začíná už v porodnici.
Ať už si toho jako rodiče jste nebo nejste vědomi, to, co se od vás miminko naučí hned první hodiny po porodu, má obrovský vliv na jeho budoucí sexuální život.
Důležité ale je, abyste věděli, že rozhodující vklad do intimního života vašeho dítěte děláte prvních 18 měsíců hned po porodu.
Ten časový úsek, těch prvních 18 měsíců, ovlivní to, jak kvalitní bude intimní život vašeho dítěte, a to můžete právě ovlivnit vy jako rodiče svojí vědomou sexuální výchovou už od těch prvních dnů po narození miminka.
...je lepší dělat sexuální výchovu miminka vědomě a rozhodnout se, co mu vlastně ze svých představ a hodnot předáte, než vlastně pokračovat v té linii nevědomého předávání studu, dogmat, různých přesvědčení, která jste dostali vy jako malí už v těch 18 měsících života od svých rodičů...
Naše víra, že dítě se stává sexuálním tvorem až v průběhu puberty, je velmi mylná.
Už prvních 24 hodin po porodu se miminko skrze vaše doteky a vaši komunikaci učí první vzorce intimity a důvěry, které formují vlastně to, jakým způsobem bude fungovat ve vztazích celý budoucí život.
První dva měsíce vnímá svět pomocí doteků a učí se, jakou hodnotu mají různé části jeho těla. Ve dvou měsících se učí základní komunikační dovednosti. V šesti měsících dítě moc dobře ví, které části jeho těla jsou v pořádku a které ne prostřednictvím vzorců studu a svých dalších negativních emocí, které na něj přenášíme. A v prvních osmnácti měsících života se zformují základní předpoklady pro vytváření a navazování vztahů a intimity v budoucím životě vašeho dítěte a to i v dospělosti, o 20, 30 let později.
...je rozhodně dobré dělat tuto sexuální výchovu, která začíná už v prvních minutách po porodu a možná ještě mnohem dříve. Dělat ji vědomě, dělat ji s vědomím, dělat ji s tím, že víte, jaké hodnoty chcete miminku předávat, jaké zprávy chcete, aby si založilo vedle pocitů vzrušení, radosti, objevování vlastního těla...


V první lekci se seznamujeme s průvodkyní, sexkoučkou, stojící před Zemskou porodnicí U Apolináře. Mnohokrát, jako i v dalších lekcích, je použit střih, což může působit neprofesionálně. Ze začátku zmiňuje poněkud nesouvisejícího lékaře I. B. Browna a jeho ženské obřízky.

S jejími slovy v první kapitole souhlasím. Miminko "saje jako houba" a naplno a nekriticky přijímá celou škálu informací, na vědomé a zejména nevědomé úrovni. Každý dotek, každý pohled, každé slovo, zejména pak každé pohlazení, výraz v obličeji a tón hlasu spoluutváří jeho sebepojetí, jeho vztah k vlastnímu tělu a prožívání intimity a dětské sexuality. Je dobré si toto uvědomovat a již od narození děťátku napomáhat k přirozenému a harmonickému prožívání života. Správně naznačuje, že příčiny mnohých psychických problémů u dospělých musíme hledat již v útlém dětství.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3004
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1803 x
Oceněn: 6378 x

LEKCE 2: Co znamená sexuální výchova miminek

Příspěvekod Plyšáček » 4.11.2016 17:44:04

Už způsob, jakým komunikujete s miminkem od prvních měsíců verbálně a hlavně nonverbálně, vám připravuje podmínky pro budoucí sexuální výchovu ve vztahu k dítěti.
Co sexuální výchova miminek neznamená... Dotýkání genitálií u miminek nemá nějaký účel, cíl, tedy že by mělo něčím končit, popřípadě že by směřovalo k orgasmu. Rozhodně to také neznamená, že děti může kdokoliv jakkoliv sexuálně kontaktovat a že genitálie dětí slouží k uspokojení potřeb někoho jiného. Neznamená to, že děti může kdokoliv jakýmkoliv způsobem využívat, zneužívat, používat a zapojovat do sexuálních aktivit.
No a co konkrétně a přesně mám na mysli, když mluvím o sexuální výchově miminek? Mám tím na mysli třeba předávání genderových stereotypů. Nebo objevování světa doteků prostřednictvím kontaktu s těly miminek, prostřednictvím i jejich kontaktu s jejich vlastními těly. Mám tím na mysli také učení úcty, pozitivního vztahu k jejich vlastním tělům, předávání vzorců pro intimitu a důvěru. Tohle učíme miminka v jejich útlém věku. Někdy v proběhu 18 měsíců života dítěte vlastně naformátujeme to, jakým způsobem bude prožívat intimitu během celého dalšího dospělého života.
... sexuální výchovu miminek děláme předáváním svých vlastních pocitů - jakým způsobem a jak úzce díky vlastně velmi intimnímu a rychlému spojení mezi miminkem a matkou dochází k předávání těchto pocitů...
... předávání pocitů nebo zpráv spojených s přirozenými sexuálními projevy dítěte a to už ve velmi časném věku...
... předávání zprávy, že genitálie jsou pozitivní a vitální součástí života - jejich života i rodinného života, a je na nás, jakým způsobem miminkám tyto informace... budeme vštěpovat.
Co nás rodiče při té časné výchově dětí omezuje nebo limituje...
Slovo "sexuální" má jiný kontext (než jenom jako "soulož"). Když potom mluvím o tom, že děti jsou sexuálně vyvinuté, nemám tím na mysli aktivity dospělých. Spíš uvažujeme o slově sexuální v kontextu schopnosti dětského těla přirozeně prožívat vzrušení a reagovat na ně. Ve skutečnosti je v podstatě dětský nervový systém schopen prožívat vzrušení dlouho před narozením. Všechny tyhle věci se dějí už dávno v děloze a je to v pořádku a je to zdravé.
Miminka sice nejsou schopna rozmnožování, ale už mohou zdravě používat sexuální obvody své nervové soustavy a žhavit je a mít při tom různé projevy a pocity. A to, co se učí od nás jako od dospěláků, je, jak jsou v takové situaci milovány, jaký pocit důvěry vůči nám mohou mít a jak vlastně v té intimní interakci s rodičem mohou zažívat pocit bezpečí a rozvíjet své vzrušení. To vše se učí skrze naše reakce a chování...


Tak 2. lekce končí velice napínavě a dovolil bych si podotknout, že dokonce přímo na hraně. Budeme bedlivě sledovat další lekce, kam nás koučka zavede. Zde to vypadá, že provozuje pedosexuální aktivity. Co jiného by mělo znamenat její "v té intimní interakci s rodičem mohou... rozvíjet své vzrušení. To vše se učí skrze naše reakce a chování..." Prostě interakce s dítětem při sexuální aktivitě, byť se jedná o autoerotiku dítěte. A miminko má s rodičem "rozvíjet vzrušení". Dokonce i opakuje, že "skrze reakce a chování rodičů". Celkem síla! Úvodní laické upozornění na to, že se nejedná o zneužívání, ji nezachrání. Jde o to, zda chápe správně daný pojem. Zkrátka pokud dítě začne jakoukoliv sexuální aktivitu, necháme jej osamotě, a pokud to za daných podmínek není možné, jemně jej zastavíme.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3004
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1803 x
Oceněn: 6378 x

LEKCE 3: Genderové stereotypy

Příspěvekod Plyšáček » 2.12.2016 5:38:03

Jedna z prvních věcí, kterou dětem svým přístupem a jednáním předáváme, jsou vlastně rozdíly mezi pohlavími - genderové stereotypy. Pokud tedy znáte pohlaví svého dítěte dopředu, tak to děláte velmi brzy.
Často si maminky s miminkem povídají už v bříšku... Jinak si povídají s chlapečkem a jinak si povídají, pokud vědí, že čekají holčičku... Popisují pohyby chlapečků jako akčnější, sportovnější, ráznější, a ty pohyby holčiček popisují jako něžnější, jemnější, rozvláčnější, klidnější. Přitom vlastně podle vědeckých studií v tom není žádný rozdíl - děti se v děloze hýbou úplně stejně. Co ale vědecké studie říkají a vědí je, že už hned v momentě po narození, čerstvě novorození chlapečci jsou aktivnější a mnohem více reagují na nějaké podráždění, na nějaké stimuly. Oproti tomu zase holčičky dříve sedí, dříve se učí mluvit a dříve uchopují předměty.
Chování rodiče k dítěti tedy závisí do velké míry na pohlaví dítěte... A už toto je jeden ze způsobů, jak děláme časnou sexuální výchovu u takhle malých dětí.
Studie říkají, že jinak mluvíme na holčičky a jinak mluvíme na chlapečky... A to se týká i dotýkání... Opravdu se liší i ta kvalita doteků... V té dotekové matrici jim předáváme vzorce nonverbálně. Už jim vlastně vtiskáváme určité vzorečky pro vnímání sebe sama a zacházení se svým vlastním tělem do budoucího života.
...Zatímco počítají s tím, že s holčičkami je potřeba zacházet více jemně, delikátněji, něžněji - tak, jako by to byla křehčí stvoření, u chlapečků počítají s tím, že zvládnou takové jako tvrdší, pevnější doteky, trošku jako drsnější zacházení. A ne úplně razantně, ale prostě to není tak ťuťavé ňuchňavé..., protože nikdo přece nechce z kluka vychovat babu, že?
Maminky na svoje dcery během toho prvního roku mnohem více koukají, víc se na ně usmívají, také s nimi mnohem víc mluví. Rovněž se s nimi více mazlí, víc se s nimi tulí, víc se jich dotýkají, víc je objímají, čímž jim vtiskávají ten dotykový vzorec mnohem intenzivněji, než když mají chlapečka. Maminky mnohem více odpovídají na potřeby holčiček, pakliže je holčičky vyjadřují, než je tomu u chlapečků.
Chlapečkové malí, s těmi si zase více hrají tátové, co se týče takových těch divočejších her, na koníčky a že je vyhazují do vzduchu... tak tohle dělají s takovým ráznějším způsobem ti tátové... Dávají těm chlapečkům takové aktivnější podněty.
Je tedy docela dobré zvážit, zdali budete tyto rozdíly uplatňovat vůči svým dětem nevědomě, či zda ovlivníte své chování v závislosti právě na tom, zdali máte chlapečka nebo holčičku.
Přichází zajímavá otázka, kdy vlastně děti začnou odlišovat pohlaví - kdy v tom začnou vidět nějaký rozdíl. V prvních šesti měsících už děti načítají soubory různých mužských a ženských hlasů, takže v tom začínají dělat trochu zvukově rozdíly. Mezi rokem a osmnáctým měsícem života, když dáte dítěti do ruky fotku s obrázkem člověka stejného pohlaví, tak se, podle výzkumů, na tu fotku dívá mnohem déle, stráví delší čas jejím pozorováním, než když mu dáte do ruky fotku s člověkem opačného pohlaví. Takže už v tomhle věku jako děti trošku vědí, jestli je to stejné pohlaví nebo odlišné. Do dvou let, i díky působení médií, mají děti jasno v tom, co je mužský svět a co je ženský - dokážou to velice dobře rozdělit. Podle chování, které vidí kolem sebe, rozdělují i práce na mužské a ženské.
Okolo třetího roku jsou děti schopné rozlišit pohlaví dětí kolem sebe, jsou schopné odlišit a identifikovat i verbálně pohlaví hraček, panenek, a také jsou schopny sami říct, jestli z nich vyroste chlapeček nebo holčička. Takže kolem třetího roku se děti samy začnou identifikovat jako chlapeček nebo holčička. To znamená, že kdyby byl nějaký problém se sexuální identitou dítěte..., tak se to možná začne projevovat už tak kolem toho třetího roku. V tomto věku děti už absorbovaly významné množství genderových stereotypů - čili si zapsaly, co je normální pro holčičku a co je normální pro chlapečka. A podle toho vlastně i rozlišují a rozumí světu kolem sebe.


Zajímavé informace. Docela by mne zajímaly ty vědecké studie, ze kterých sexkoučka vychází. Zvláště onen příměr "mnohem více a mnohem méně", pokud hovoří o odlišném přístupu k dětem dle pohlaví, mi přijde přehnaný.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3004
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1803 x
Oceněn: 6378 x

LEKCE 4A: Wi-Fi komunikace matky a dítěte

Příspěvekod Plyšáček » 6.1.2017 17:50:14

Jako miminka se rodíme s úplně čistým nervovým systémem - nenaprogramovaným.
... vytváříme si velmi silnou vazbu s maminkou - s tím nejbližším tvorem, který o nás pečuje, ke kterému těsně po porodu přilneme.
...teorie citové vazby...
Prvních 18 měsíců života miminka funguje pouze pravá hemisféra - to je ta intuitivní, emoční, pocitová - hodně spojená s prožitky v těle...
Spojení mezi matkou, pravou hemisférou a nervovou soustavou dítěte je vlastně takový funkční komunikační okruh - tam běží kontinuálně nějaké přísuny informací. Může to dítě uklidňovat nebo naopak excitovat, nebo třeba iritovat,... No a tahle nonverbální interakce je vlastně prvním naším zážitkem intimity - první intimní zkušeností, jakou v tomto životě máme.
Hra dítě učí, jak tolerovat zvýšené stavy vzrušení do budoucna, v životě...
Takže máme tady vztah s rodičem - s tím hlavním poskytovatelem péče..., který jednak definuje do budoucího života až do dospělosti, jakým způsobem budeme vnímat intimitu, a zároveň nás taky učí tolerovat vysoké stavy vzrušení... nebo nám určuje, kde ta hranice je a kde už to jaksi není přípustné...
Vazba, ten druh připoutání na maminku, ovlivňuje nejenom to, jakého partnera si do budoucna ve vztahu vybereme, jako životního i intimního partnera, ale ovlivňuje i kvalitu našich sexuálních vztahů v dospělosti a kvalitu našeho sexuálního života. Nejdůležitější je ale to, jakým způsobem se díky této vazbě s mámou naučíme reagovat ve stresové situaci. To je to, co odlišuje ty jednotlivé typy intimních vazeb s rodičem.
Zhruba ve dvou měsících se miminka začnou hodně zajímat o oční kontakt s maminkou... Střídání vzrušení a uklidnění.
Vědci zjistili naprosto neuvěřitelnou věc. Měření ukázala, že mamince se ve stejnou chvíli aktivovaly stejné části mozkové hemisféry jako tomu miminku - prostě úplně synchronně. Navíc i matka i dítě měly synchronizovanou hladinu stresu... Oba ty systémy byly na sebe naprosto neuvěřitelně synchronně vyladěné.
Existuje tedy něco jako přírodní bezdrátový wi-fi systém mezi matkou a dítětem, mezi levým okem matky a levým okem dítěte. To levé oko souvisí s pravou hemisférou - abych vás nepletla - je to křížem. Maminka posílá neustále nějaké zprávy. Ty zprávy posílá prostřednictvím výrazu v obličeji, tónu hlasu,... Jsou to takové jednoduché, jasné zprávy, které to dítě přijímá ve zlomcích vteřiny na svém přijímači a reaguje na ně. Může to být přírodní regulátor stresu, ale naopak, pokud ta maminka není v pohodě, tak to bude zase to miminko vést do pocitů, jaké maminka prožívá.
Tento systém velice těžce oblafnete... Ty mikrovýrazy ve vaší tváři přijímá to miminko mnohem rychleji a mnohem intenzivněji než vaše myšlenky a než verbální obsah slov.
Ty věci potřebujete odblokovat nejprve sami v sobě. Pracovat se svojí intimitou a osvobodit ji od přesvědčení, bloků, studu a spousty dalších věcí, abyste potom mohli přenášet dobré pocity a příjemné pocity v souvislosti se zdravým sexuálním vývojem svých vlastních dětí.


Podobně jako v předešlých lekcích, tak i zde chce koučka zřejmě vzrušit posluchače, proto nevědecky přehání u tvrzení, která podává jako vědecká. Není samozřejmě pravdou, že "jako miminka se rodíme s úplně čistým nervovým systémem - nenaprogramovaným" nebo že "prvních 18 měsíců života miminka funguje pouze pravá hemisféra". Hlubinní psychologové již dávno jednoznačně vyvrátili naivní představu o dítěti jako o nepopsané desce (tabula rasa). Každý jedinec přichází do tohoto světa s nesmírně složitou a vyspělou pamětí - evolučně-genetickou a s napojením na kolektivní lidské nevědomí. Jen pro úplnost zde doplním, že v procesu výchovy do psychiky dítěte vstupuje ještě tzv. paměť sociokulturní. A že bychom jeli byť jen jediný okamžik jen na jednu naši hemisféru? No to by to vypadalo!
Označit matku za "tvora" rovněž nepovažuji za nešťastnější. Koučka velice podceňuje vztah s matkou v prenatálním období. I když cosi zmiňuje, zaměřuje se až na "přilnutí těsně po porodu". Ono samotný porod je extrémně intimní a zároveň stresující událostí. Nesmírně cenné poznatky přináší světově proslulý vědec českého původu Stanislav Grof, který hovoří o tzv. čtyřech perinatálních matricích. Stálo by za to studovat odlišnosti v psychosexuálním vývoji jedinců narozených přirozenou cestou a jedinců, kteří přišli na svět císařským řezem.
Poznatek vědců, který uvádí, o synchronním propojení mozku matky a jejího dítěte je velice zajímavý. Dozajista to bude v prvé řadě souviset s duševně-duchovní sférou, než pouze s pravou hemisférou.
Za vynikající považuji rovněž zmínku o "mikrovýrazech", které odhalují pravdu o skutečném aktuálním psychickém stavu dospělého. Neboť ať se snaží hrát si na cokoliv, dítě neomylně vycítí jeho pravou náladu a na základě toho reaguje. Něco podobného zažívá, obvykle zcela bez uvědomění, každý pedagog. I kdyby se sebevíce snažil a přetvařoval, kolektiv třídy reaguje na jeho pravý psychický stav. A celá hodina pak podle toho vypadá.
Nesmírně hluboké poznání slyšíme v závěru této kapitoly, kdy koučka upozorňuje na to, že pokud chceme někoho pozitivně ovlivňovat a předávat mu kvalitní psychické hodnoty, musíme si vše urovnat nejprve ve svém nitru. Jinak přenášíme jen svůj vlastní zmatek a nevyrovnanost.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3004
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1803 x
Oceněn: 6378 x

LEKCE 4B: Typy vazby a vliv v dospělosti

Příspěvekod Plyšáček » 3.3.2017 17:00:34

Tuto kapitolu považuji za velice poučnou. Sexkoučka předkládá zajímavé poznatky, hledá souvislosti mezi vztahem miminka k matce a jeho psychickým stavem v dospělosti.

Způsob, jakým si nastavíme tento přírodní regulátor stresu, prostřednictvím spojení matky a dítěte, ovlivňuje potom naši dospělou intimitu.

Jsou 4 základní vazby mezi matkou a dítětem.
1. TYP VAZBY - BEZPEČNÁ VAZBA
U maminek, které dokáží zmírnit stres svého dítěte, mají s ním měkký oční kontakt, mají vřelý tón hlasu...
V dospělosti tito jedinci vytvářejí dlouhodobé vztahy, váží si blízkosti, dobře vnímají intimitu, jsou dobře vybaveni pro to, aby zvládali negativní emoce, zvládají komfortně svoji vlastní sexualitu.
2. TYP VAZBY - ÚZKOSTNÁ VAZBA
Matky jsou úzkostně dotěrné, snaží se dítě připoutat k sobě, někdy se vyhýbají očnímu kontaktu s dítětem,...
U dětí se to potom projevuje tak, že si nedovolí se odpojit, jsou na matce závislé, často pláčou, mají tendenci se vztekat, postrádají sebedůvěru,...
V dospělosti mají tito jedinci o sobě pochybnosti, jsou závislí na hodnocení druhých, mají strach z odmítnutí, z toho, že si nezaslouží lásku, ve stresu se úzkostně dožadují podpory partnera,... Někdy velmi vášniví milenci.
3. TYP VAZBY - VYHÝBAVÁ VAZBA
Máma je nedostupná nebo neposkytuje dítěti dostatek stimulů, často mu neposkytuje žádnou podporu.
V dospělosti tito jedinci potřebují být při stresu sami. Mívají menší libido, celkově menší tendenci se intimně spojovat s druhými lidmi,... Dělají sex i z jiných důvodů - spíše jako povinnost, závazek...
4. TYP VAZBY - VAZBA DVOJAKÁ
Matka nespolehlivá a rozporuplná předává dítěti rozporuplné signály, mění rychle emoce z pozitivních na negativní. Dítě zažívá ve velice krátkých časových úsecích velké změny.
U lidí, kteří tuto vazbu zažili v dětství jako základní nastavení vzorce pro intimitu, ...můžete zažívat, že když mají úzkostného partnera, tak se začnou chovat jakoby vyhýbavě. A nebo opačně - když mají partnera, který je vyhýbavý, tak se začnou chovat úzkostně.

Ať chcete či nechcete, tak ty primární zprávy posíláte skrz svůj obličej, skrz tón svého hlasu, skrz své doteky,... to posíláte svému dítěti rychleji, než si myslíte.
Uživatelský avatar
Plyšáček
Administrátor
Příspěvky: 3004
Registrován: 16.12.2015 20:40:20
Pohlaví: muž
Povolání: pedagog
Líbí se mi: dívky (GL)
... ve věku od: 1
... až do věku: 10
Děkoval: 1803 x
Oceněn: 6378 x

LEKCE 5A: Odkdy děti cítí vzrušení

Příspěvekod Plyšáček » 5.5.2017 18:56:06

Již v těhotenství je miminko vybaveno systémem, který dokáže reagovat na vzrušení.
Erekce se u chlapečků objevuje v těhotenství už od 16. týdne... Vzrušující pocity spojené se stimulací nejcitlivějších částí našeho těla zažíváme už zcela evidentně v děloze. Už první dny po porodu začínají holčičky lubrikovat v pochvě. A zřejmě to tedy můžeme přisuzovat nějakým stimulům, které stimulují ty nervové okruhy určené pro sexuální nebo vzrušující nebo vzrušivou stimulaci genitálií.
Děti samy vědomě začínají objevovat genitálie až o něco později. U chlapečků k tomu dotýkání, k prozkoumávání se vlastní rukou dochází někdy kolem 8., 9. měsíce života. Objevují ty ruce a prsty u nohou a všechno si to strkají do pusy. Já si myslím, že kdyby to bylo alespoň trošku možné, tak že si strkají do pusy i ty genitálie. Ale protože to zkrátka fyziologicky není možné, tak k tomu nedochází.
U holčiček k objevování vulvy dochází zhruba o 2 měsíce později, tedy někdy kolem toho 10., 11. měsíce...
Je to něco ve smyslu: "Wau, tady je to super citlivé, tady je to skvělé..." Na tom není nic sexuálního nebo neslušného, ale je pravda, že řada rodičů s těmito aktivitami u svých dětí není úplně v pohodě. Někteří rodiče na to reagují tak, jako by se jednalo o nějaký neslušný nebo sexuální akt.
Ty svoje první erotické, vzrušující pocity samozřejmě směřuje miminko na rodiče. No a pro rodiče to vůbec není příjemné. A ani to pro ně není snadné. Protože, řekněme si upřímně, žijeme ve společnosti, kde věříme, že děti by neměly mít žádné sexuální pocity. Kdy i jako dbáme na to, aby rodiče děti nepodporovali v žádném sexuálním hraní do té doby, než tedy zákonně je to "v pořádku" (pozn.: uvozovky naznačila gestem prstů). A někteří lidé věří až na takovou úplnou sexuální nevinnost dětí až do puberty. To vytváří u mnoha rodičů ať již vědomé nebo podvědomé vnitřně konfliktní dilema.
A navíc, i když se vědomě rozhodnete, že to budete brát v klidu, v pohodě, ty automatické reakce, které máte nahrané uvnitř svého systému vy, třeba právě ze svého dětství, se můžou pak projevovat v té komunikaci s dítětem, které je na vás napojené automaticky úplně jinak. Pak, když k tomu dojde, tak se může ve vás automaticky spustit úzkost, stud, můžete se stáhnout uvnitř, stáhnout rty, dělat, že tam nejste, dívat se někam jinam... Prostřednictvím toho wi-fi systému přenášíte na dítě svou vlastní úzkost, svůj vlastní stud. Někteří rodiče reagují tak, že se v tu chvíli odpojí - a to dítě cítí také poměrně intenzivně.
Pokud tedy vnitřně zápolíte s pocity vzrušení na straně svého dítěte a vaše dítě ty pocity na vás směřuje a vy to dítěti dáváte najevo výraznými emocemi nebo nějakým typem chování, které vyjadřuje tyto vaše emoce, a třeba ho i plácnete na ruku, když se dotýká svých genitálií, tak si dítě začne vytvářet určitý vzoreček, který vypadá asi takhle: "Jakékoliv pocity vzrušení v přítomnosti rodiny jsou špatné a zakázané." Když to dopadne ještě hůř, tak si to dítě vedle pocitů vzrušení, které jsou pro ně fajn a skvělé, hned vedle krabičky toho vzrušení uloží pocit studu a strachu.
Je pochopitelné, že rodiče chtějí, aby děti směřovaly svoji sexualitu mimo rodinu. Už z důvodu genetické variability... Ale přenášíme to i do takových jemných nuancí pocitů, které mezi rodiči a dětmi vznikají už v tom útlém dětství. To se potom projevuje i v dospělosti v našich vztazích - když je vztah volný, tak sexualita mnohem volněji plyne, než když se potom ze vztahu stane rodina. Právě proto, že nejsme zvyklí vídat vzorce sexuálního chování a zažívat vzrušení a sexualitu v rámci své rodiny, nejsme schopni ho s tou rodinou asociovat ani v dospělosti.
Všechny tyto pocity v nás vyskakují na mnohem hlubší úrovni, než jsme schopni vědomě postihnout. A potom, když se v rodině dostává erotika a to vzrušení na vedlejší kolej, může to skutečně mít příčiny i v tom, že jsme vlastně vychováváni v celé společnosti tak, že součástí rodiny a interakcí v rodině není vzrušení. Chápu, že to je kontroverzní myšlenka a ponechávám na vás, jak ji ve výchově se svými dětmi zpracujete...
... několik klíčových informací, které je dobré jako rodič vědět ohledně projevů vzrušení u svých dětí a se kterými byste určitě mohli pracovat stran sexuální výchovy miminek velice pozitivně...
Malí chlapečci mívají běžně erekci několikrát denně i několikrát v průběhu noci. Může být způsobena protahováním nebo potřebou močit nebo třeba jenom kuckáním - může být způsobena čistě fyziologicky. Vědci se domnívají, že za podobných situací dochází i k lubrikaci u holčiček. Takže ani tam to není nic divného. V momentě, kdy je nervový systém dítěte nějakým způsobem vzrušený, excitovaný, tak může dojít vždy k těmto projevům.
Samotné vzrušení potom je součástí 9 základních afektů (podle Silvana Tomkinse), které prožíváme už od narození.
Vzrušení je jeden z nejpřirozenějších pocitů, který máme už od prvních hodin svého života možnost zažívat v našem nervovém systému.


Budete-li mít potřebu k jakékoliv lekci kurzu reagovat, můžete tak činit přímo v tomto vláknu. Vždy uveďte odkaz na příspěvek, ke kterému se vyjadřujete. Po dokončení celého kurzu budou diskusní příspěvky pro ucelenost a větší přehlednost přesunuty za poslední lekci.

Zpět na “D. SEXUALITA”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů